close
تبلیغات در اینترنت
هیئت خادمین العباس،رهروان ولایت

عالم حیات و مراتب آن بسیار گسترده و میان تمامی مراتب و اجزایش ارتباطاتی بر اساس حکمت و نظم آفرینش الهی وجود دارد.

بدیهی است همان گونه که ما در زندگی محدود و مادی خودمان برای هر کاری نقشه‌ای، برنامه‌ای، راه کاری و وسایط و نیز وسایلی داریم، ربوبیت و اداره کل نظام آفرینش نیز بر همین قواعد استوار است. مثلاً چنین نیست که انزال وحی ملکی به نام جبرئیل و جنودش داشته باشد، قبض ارواح ملکی به نام عزراییل و جنودش داشته باشد، توزیع رزق ملکی به نام میکاییل و جنودش داشته باشد، اما وزش باد یا چرخش زمین، یا حتی تپش قلب، ملک و فرشته‌ای مأمور به آن نداشته باشد.

الف - در قرآن کریم می‌خوانیم که هر چیزی در این عالم «ملکوتی» دارد که ملکوتش در دست خداست:

«فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (یس، 83)

ترجمه: پس منزه است آن كه ملكيت حقيقى و تسلّط كامل بر همه اشيا به دست (قدرت) اوست، و (همه شما انسان‏ها) به سوى او بازگردانده مى‏شويد.

پس اگر فرمود هر چیزی از آسمان و عرش نازل می‌گردد و خزاینش نزد خداست، یعنی: «چرخ با این اختران نقض و خوش و زیباستی – صورتی در زیر دارد آن چه در بالاستی».

از این رو در قرآن می‌خوانیم که خدا و ملائک نه تنها برای رسولش (صلوات الله علیه و آله)، بلکه برای شما مؤمنین نیز صلوات دارند، بدیهی است که این صلوات معانی و مفاهیم خود را دارد و فرشتگان و کارهای مربوطه را دارد که سبب هدایت می‌شود:

«هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيمًا» (الأحزاب، 43)

ترجمه: اوست كسى كه با فرشتگان خود بر شما درود مى‏فرستد تا شما را از تاريكي‌ها به سوى روشنايى برآورد و به مؤمنان همواره مهربان است.

یا هم چنین می‌خوانیم که ملائک دعا و لعن دارند، یا دعای دعا کننده را بالا می‌برند یا استجابت را به پایین منتقل می‌کنند، یا الهام می‌کنند و ...، پس بسیاری از این امور در قالب عبادت به شکل تسبیح، تمحید، رکوع و سجود انجام می‌پذیرد.

ب - دقت شود که هر چه در عالم هستی وجود دارد، تجلی اوست. پس، همان گونه که اگر فرشته‌ی وحی نباشد، وحی نازل نمی‌گردد، اگر فرشته‌ی ذکر و رکوع و سجود نباشد نیز تجلی و ظهور آن در زمین و انسان محقق نمی‌گردد.

پس اگر علم و حکمت و حیات و قدرت او در عوالم مادی و غیر مادی ظهور دارد، سبوحیت، قدوسیت، معبودیت و ممدوح بودن نیز تجلی و ظهور دارد که از مراتب آن، تسبیح، تمحید، تمجید، رکوع و سجود ملائک است.

نظرات ()
سامانه پیامکی
نگار خانه
صفحات سایت